"הציץ עליו בעל הבירה" – הפן האמוני של עשרת המכות

"עשר מכות"

מאת: הרב דוד בן-ניסן, רכז הגיור האישי

מדוע לא היה מספיק לדאוג להוציא את בנ"י במכה אחת ניצחת ?

בואו ונסתכל על עולם הטבע מלמטה ועד למעלה מה אנו רואים בעיניים פשוטות ?

ים-מים                     בעלי חיים –בתוך המים ושרצים            יבשה

חיות בר                    בע"ח ביתיים                                    בני-אדם

עולם הצומח               עופות/מעופפים                               גרמי שמיים (שמש, ירח )

ועולם נשמות

מה ראינו פה ? ממש מקבילה לעשרת המכות !!!

דם (ים)                 צפרדע (דו-חיים)      כינים (מעפר הארץ)

ערוב (חיות בר)       דבר (בע"ח ביתיים)   שחין  (גוף האדם)

ברד (פגע בצומח)    ארבה (מעופפים)       חושך (גרמי שמיים)

מכת בכורות (עולם הנשמות)

והרעיון – הקב"ה בהחלט היה יכול להתחיל במכת בכורות ופרעה היה משחרר את בני-ישראל מיד, אלא שהמכות מלבד האפקט כלפי המצרים היו גם ובעיקר בית-ספר לאמונה לעם ישראל ,עמי האזור כולם עבדו לאלילים נקודתיים (אל השמש ,הירח,אל הנילוס וכו' וכו') והאמינו שיש הרבה אלים שכל אחד 'אחראי' על תחום אחר .ואכן עם ישראל הושפע מתפיסת עולם זו ("מתחילה עובדי ע"ז היו אבותינו"[1]) וגם הוא חי בתחושה הזו,עיקר חינוכו של עם ישראל היה לעבור מעבודת אלילים רבים (כפי שהאמינו שאר העמים) לאמונה באל אחד בורא כל העולם ומנהיגו "שמע ישראל ה' אלוקינו ה' אחד". ולכן במסגרת המכות לומד עם ישראל להכיר שיש אל אחד המנהיג ושולט בכל העולם ברצותו מנהיגו על דרך הטבע וברצותו עושה בו מעשה ניסים, כך שמלבד העונש למצרים והדרך לשכנעם לשחרר את בני-ישראל, הרוויח עם ישראל מהמכות שיעור לעולמי עד, שלעולם על כל מרכיביו מלמטה (ים) ועד למעלה (עולם הנשמות) בורא ומנהיג אחד.

רוצים להעביר את הוורט[2] הזה בליל הסדר, ולהיות שותפים ללימוד? הנה הצעה להפעלה קצרה בעקבות הרעיון : ניתן להעביר רעיון זה במסגרת ליל הסדר כאשר פותחים בשאלה "מה רואה אדם המסתכל על עולם הטבע מלמטה ועד למעלה ?" מבלי לציין שאנו מדברים על עשרת המכות, ואחרי שמקבלים את כל ה"תשובה" לשאול: איך זה קשור למשהו מהנושאים המוזכרים בהגדה ?  השומעים מופתעים לגלות שבעצם הם ציינו את כל עשרת הדיברות.

ומיד מסבירים את עיקרו של הרעיון.


[1] קטע שקוראים בהגדה של פסח.

[2] וורט = חידוש תורה קצר, שנאמר בעת מעמד מיוחד כמו חתונה, ברית. מכיוון שנהגו לומר "וורט" בעת מסיבת האירוסין, המפגש הראשון בין הורי החתן והכלה שלאחריו מגיעים כל המשפחה והחברים, נקרא היום גם כן וורט.


אודות amechami

רכזת משרד ומורה בעמי-אולפני גיור בתפיסה אישית, ומנהלת תוכן בבלוג 'עמך-עמי'.
פוסט זה פורסם בקטגוריה אמונה, מעגל השנה - חגים, עם התגים , , , , , , . אפשר להגיע ישירות לפוסט זה עם קישור ישיר.

תגובה אחת על "הציץ עליו בעל הבירה" – הפן האמוני של עשרת המכות

  1. הרב משה נעם הגיב:

    הרעיון יפה וישים.(שגיאת דפוס במילים האחרונות; לא עשרת הדברות אלא עשר המכות)

כתיבת תגובה